Környezetkímélő kenéstechnikai rendszer kidolgozása a belvízi közlekedés számára

2018.09.24.

A nagy teljesítményű – elsősorban dízel – motorok igen nagy kihívást jelentenek a motorolajok számára. A WSW Proding Kft. és a Mahart-PassNave Személyhajózási Kft. alkotta konzorcium kutatás-fejlesztési projektje olyan új kenő- és adalékanyagok, valamint technikák kifejlesztését célozta meg.

A fejlesztés a Széchenyi 2020 Gazdaságfejlesztési és Innovációs Operatív Program keretében közel 174,39 millió forint vissza nem térítendő támogatásban részesült. A projekt elsődleges célkitűzései közt szerepelt a vízi közlekedés kenőanyagai miatt fellépő környezeti terhelések csökkentése. A fejlesztés két irányból közelítette meg a keletkező veszélyes olajos hulladék káros környezeti hatásának mérséklését.

Az egyik irány a kenőanyag felhasználás mennyiségének csökkentése volt. A kidolgozott új kenőanyag receptúrák, valamint az adalékolás ésszerűsítése és hatékonyabbá tétele lehetővé tette az olajcsere periódusok jelentős meghosszabbítását. A probléma másik irányú megoldása a biológiailag könnyen lebomló kenőanyagok kifejlesztése és alkalmazása. Az új kenőanyag kompozíciók kidolgozása és a gyártási technológia kialakítása sikeresen fejeződött be.

A projekt során a kiindulási helyzet felmérése és elemzése a potenciális felhasználók – elsősorban folyami és tavi hajózók – bevonásával történt meg. Ezt követte az igényeknek megfelelő új kenőanyag receptúrák kidolgozása, és a prototípusok elkészítése, mely a WSW Proding Kft. feladata volt. A kapott adatok kiértékelése után – a konzorciumi partner, a Mahart-PassNave Kft. bevonásával – új kenési tervet dolgoztak ki. A fejlesztési eredmények tesztelését a két cég munkatársai közösen végezték el, 5 folyami hajó bevonásával. Az utolsó lépés a gyártástechnológia kialakítása volt.

A kutatás-fejlesztési tevékenység eredménye egy új termékportfólió, mely kenéstechnikai és környezetvédelmi szempontok szerint optimalizált kenőanyagokból, és a hozzájuk alkalmazható speciális adalékcsomagból áll. Ez utóbbit a legnagyobb mennyiségben használt kenőanyaghoz adalékolva jelentősen növelhető a motorolaj csereciklus ideje, azaz csökkenthető a felhasznált motorolaj mennyisége.

A felhívás megnevezése: Vállalatok K+F+I tevékenységének támogatása (kódszáma: GINOP-2.1.1-15) A projekt címe: Új kenéstechnikai rendszer kidolgozása a belvízi közlekedés számára, különös tekintettel a környezeti terhelések, a műszaki biztonság és a gazdaságosság javítása céljából (projektazonosító: GINOP- 2.1.1-15-2015-00633)

A projekt összköltsége: 362,87 millió Ft

 

Jelen tartalom kizárólag a szerző álláspontját tükrözi. Az Európai Bizottság semmilyen felelősséget nem vállal az írásos anyagban szereplő információk felhasználását illetően.


Ha teszett Önnek a cikk, ossza meg másokkal is!